Selasa, 07 Mei 2013

Apa Itu CO- Q10?


Apa Itu CO- Q10?

Coenzyme Q-10 atau CoQ10 adalah vitamin dan antioksidan larut lemak yang berguna untuk meningkatkan produksi energi di dalam sel yang disebut mitokondria. CoQ10 meningkatkan energi dengan cara mengoptimalkan penyerapan energi dari makanan yang Anda makan. Oleh karena itu penggunaan CoQ10 sangat berguna untuk menambah energi Anda.
Coenzyme Q10 adalah sejenis coenzyme yang juga dikenali sebagai ubiquinone, diambil dari perkataan bahasa Inggris ubiquitous yang bermakna 'didapati di mana-mana'. Ia didapati secara semula jadi di dalam sel-sel badan kita. Coenzyme Q10 adalah bahan yang larut di dalam lemak dan bentuknya seperti vitamin K. Ada orang yang memanggilnya 'Vitamin Q', walaupun ia bukanlah sejenis vitamin. 
Pembinaan Coenzyme Q10 di dalam badan kita memerlukan beberapa jenis mineral dan vitamin seperti vitamin B 2, B 3, B 6, asidfolik, vitamin B 12, vitamin C dan asid pantothenic. Satu proses biokimia (sekurang-kurangnya 17 proses biokimia) di dalam badan berlaku dan Coenzyme Q10 dihasilkan.
Coenzyme Q10 digunakan untuk membekalkan atau membuang oksigen dari molekul yang aktif. Ia penting dalam proses pembuatan ATP, yaitu sumber tenaga badan, dari sumber pemakanan. Proses pembuatan tenaga ini berlaku di dalam mitochondria, satu bahagian di dalam sel-sel badan. Oleh itu, Coenzyme Q10 sangat penting dalam kesihatan sel, tisu dan organ badan kita.
Coenzyme Q10 didapati sangat banyak di dalam sel-sel jantung. Ini kerana tugasan berat yang dipikul oleh jantung memerlukan tenaga yang banyak. Banyak kajian telah dijalankan menggunakan bahan ini dalam pesakit yang menghidapi penyakit jantung, terutamanya congestive heart failure (CHF) dan didapati Coenzyme Q10 sangat berguna untuk pesakit-pesakit ini. Kajian menunjukkan CHF bergantung rapat dengan kadar Coenzyme Q10 dalam darah dan tisu yang rendah. Dalam kata lain, sekiranya kandungan Coenzyme Q10 rendah, kemungkinan untuk mendapat CHF adalah lebih tinggi.
Karena kegunaan CO-Q10 atau Coenzyme Q10 sangat lah banyak, makadari itu pentingnya kita menambah asupan CO-Q10 setiap hari. CO-Q10 terdapat dalam Nature Health CO-Q10 60mg (30Softgels). Yang dapat menyehatkan jantung Anda setiap saat, dapatkan sekarnag diToko Online kesayangan Anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar